نیازی شهرکی معاون وزیر در امور آب و خاک:

حدود ۱۴۷ همت در سال نیاز است تا عملیات زیر ساختی آبی و خاکی انجام شود

حدود ۱۴۷ همت در سال نیاز است تا عملیات زیر ساختی آبی و خاکی انجام شود
شناسه خبـر : ۱۱۴۸۲۳ سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۹

نیازی شهرکی معاون وزیر در امور آب و خاک گفت: در سال حدود ۱۴۷ همت در سال نیاز داریم تا بتوانیم عملیات زیر ساختی آبی و خاکی را انجام دهیم .

به گزارش شهروند البرز دکتر نیازی شهرکی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک صبح امروز در گردهمایی سالانه اعضای هیات علمی و پژوهشگران بخش های پژوهشی که در سازمان تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در کرج برگزار شد، با اشاره به اینکه بکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی امنیت غذایی بوده است که این امر نیاز به هدف گذاری دارد، اظهار داشت: در حال حاضر کاهش شدیدی در کاهش آبی کشور وجود دارد و از ظرفی هر روزه نیاز آبی در کشور بالا می رود که در این خصوص باید بهره وری افزایش پیدا کند.

 

وی با بیان اینکه اصلی ترین شاخص های بهره وری شامل به زراعی، به نژادی و آب و خاک بوده است، افزود: گیاه مانند انسان است و نیاز به عناصر مختلف برای رشد دارد.

 

وی با بیات اینکه اقدامات انجام شده در خصوص حوزه آب و خاک بحث آبیاری هوشمند سازی بوده است که به بررسی اقلیم ،دما، سرعت، آب، میزان انرژی خورشید و پارامترهایی که درون خاک است را مورد بررسی قرار می دهد ، گفت: با آبیاری هوشمند زمان و مدت آبیاری مشخص می شود که با این تکنولوژی درصدی از مشکلات ما در حوزه آبیاری مرتفع می شود.

 

معاون وزیر امور آب و خاک با توجه به اینکه حدود ۱۰۰ مزرعه که شامل ۱۰ هزار هکتار می شود دارای آبیاری هوشمند بوده است، عنوان کرد: بخشی از محصولات کشور در خاکهای کشت می شود که دارای عملکرد بالایی نیست که باید یا خاک حاصلخیز شود یا منابع آبی را در اختیار خاکهای حاصلخیز قرار دهیم. 

 

وی با بیان اینکه در الگوی کشت نشان داده می شود کجا و به چه میزانی و با چه عملکردی باید کشت شودکه بالاترین عملکرد را داشته باشیم ، گفت: درقانون خمی که در سال ۹۸ ابلاغ شده است که در حال اجرایی آن هستیم که مققر شد دولت ظرف ۵ سال نقشه های مطالعات خاک شناسی کشور را تهیه کندکه در آن پروژه های خاصی نیز در حال اجرا است.

 

 معاون وزیر در امور آب و خاک با اشاره به اینکه کل آبی که در اختیار بخش کشاورزی قرار داده می شود باید حجمی و مشخص باشد ، عنوان کرد: در بخشی از چاه ها از موتورهای هوشمند به هزینه خود کشاورز استفاده می شود مانندخراسان رضوی که بالای ۹۰ درصد به این موتورهای شمارشگر متصل شده است که قابل تحسین بوده اما منابع آبی ما فقط چاه ها نیستند.

 

وی با توجه به اینکه در کشور سرمایه های عظیمی وجود دارد و باید بدانیم چگونه از این سرمایه ها در بخش کشاورزی استفاده کنیم و صرفا این سرمایه ها دولتی نیست ،گفت: در سال حدود ۱۴۷ همت در سال نیاز داریم تا بتوانیم عملیات زیر ساختی آبی و خاکی را انجام دهیم .

 

نیازی شهرکی با بیان اینکه ما در این بخش نیاز به سرمایه گذاری های خصوصی داریم، بیان کرد: حدود ۴ هزار و پانصد میلیارد تومان اعتباری است که باید بین وزارت آب و خاک و سازمان برنامه و بودجه کشور بابت پروژه های قنوات،آب بندها و ... قرار گیرد که در حال حاضر قطعی شده است و عموما بعد از شهریور طبق سنوات گذشته اختصاص پیدا خواهد کرد.

نویسنده : آمنه شکوهی

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz